SAMEN MET ESSENT
In Milestone in a Minute heeft Janneke Vermeulen van EnergieWonen binnen één minuut zoveel mogelijk vragen beantwoord over de behaalde mijlpaal: de nieuw bestickerde bussen met zowel EnergieWonen áls Essent logo. In de video vertelt Janneke dat dit project verder gaat dan alleen de bestickerde bussen. In ‘Dit is Essent’ gaan we dieper op dit onderwerp in. Samen met Ilse Steenbergen van Branding & Media neemt Janneke ons mee in het project. Wat is de aanleiding geweest? Hoe reageren collega’s? En welke vervolgstappen worden de komende periode gezet?
Een kleine opfrisser: Kunnen jullie de behaalde mijlpaal nog eens toelichten?
Janneke: “Natuurlijk! In Milestone in a Minute hebben we het gehad over de nieuw bestickerde bussen van EnergieWonen. Deze nieuwe bussen zijn onderdeel van een totale rebranding. Hierbij krijgt alles een nieuw uiterlijk, dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld de kleding van de monteurs en onze website. Bij VoltaNXT zaten ze toevallig in precies eenzelfde traject.”
Ilse: “En wat extra mooi meegenomen was, was dat dit parallel liep aan het ‘brand endorsement’ project tussen Essent en de servicepartners. Want samen, de servicepartners en Essent, hebben we alles in huis en dat willen we laten zien. We horen bij elkaar. En dat konden we bij EnergieWonen en VoltaNXT direct visueel doorvoeren.”
Wat is de aanleiding geweest van dit ‘brand endorsement’ project?
Ilse: “Samen met de servicepartners hebben we jarenlange ervaring met energie, zijn we altijd in de buurt en staan we elke dag weer klaar voor onze klanten. We weten wat er bij ze speelt en gaan voor ze aan de slag. Dat maakt ons deskundig, dichtbij en praktisch. De servicepartners geven lading aan ons merk. Niet voor niets speelt energiemonteur Freek de hoofdrol in onze campagnes. Het is belangrijk dat consumenten weten dat de servicepartners en Essent samen één bedrijf zijn en dit ook zo beleven. Voorheen gebruikten we de slogan ‘levert samen met’, deze is echter verouderd en werd niet overal toegepast. Met het (nieuwe) brand endorsement verbinden we ons nadrukkelijker met elkaar. Hierdoor vergroten we de relevantie, het onderscheid en de betrouwbaarheid van onze dienstverlening.”
Janneke: “In het verleden hebben we hier vaker over gesproken met elkaar, maar op dat moment was het niet de juiste timing. Met de One-Stop energy shop strategie als kapstok zijn we in een versnelling gekomen.”
Hoe hebben jullie dit project aangepakt?
Ilse: “We hebben natuurlijk om ons heen gekeken. Hoe ziet het speelveld eruit. Wat zien we bij andere merken? Wat opvalt is dat de kleinere, lokale spelers vooral in witte bussen met simpele branding rijden. Grotere merken claimen vaak een kleur om hun merk te versterken. Jumbo is bijvoorbeeld herkenbaar geel en Coolblue is blauw. Kleur is belangrijk voor de herkenbaarheid van een merk. Een belangrijk uitgangspunt voor het nieuwe ontwerp was om de uitstraling van de servicepartners te versterken. In een workshop met de servicepartners hebben we ontwerpen besproken en ideeën gedeeld over de merkkleur en de slogan. We hadden het geluk dat Volta NXT en EnergieWonen op dat moment al bezig waren met een rebranding. Zij konden dus snel kleur bekennen.”
Janneke: “Natuurlijk hebben we het ook bij onze eigen collega’s uitgevraagd. Wat vonden ze mooier: een witte bus of een gekleurde bus? Merendeel was voor de gekleurde bus en collega’s waren enthousiast over de nieuwe slogan ‘samen met Essent’. Magenta was wel een beetje spannend, maar heeft wel de uitstraling van een A-merk. Hierbij staat de kleur blauw voor vertrouwen.”
Ilse: “Met het nieuwe kleurrijke ontwerp en de eenvoudige slogan hebben we een moderne uitstraling en vallen we op, zeker met de bussen in het straatbeeld. Door dit per servicepartner op dezelfde, opvallende kleurrijke manier te doen, bouwen we aan herkenbaarheid van de servicepartners, in de regio en als onderdeel van Essent.”
Janneke Vermeulen
Manager Marketing & Klantenservice | EnergieWonen
“Ik werk ruim 2,5 jaar binnen EnergieWonen en heb hiervoor 5 jaar binnen Essent gewerkt. Vanuit daar hield ik me bezig met activatie(kanalen) voor de servicepartners. De stap naar een servicepartner zelf voelde dan ook als vrij logisch. En nu we steeds dichter naar elkaar groeien, komt de eerdere ervaring bij Essent ook goed van pas. Binnen EnergieWonen heb ik mogen bijdragen aan een flinke professionaliseringsslag. In mijn vrije tijd sport ik veel; normaal bootcamp & hardlopen, maar wegens een blessure zet ik nu in op 2x in de week personal training. Met daarnaast een druk & gezellig sociaal leven met voldoende weekendjes weg.
“Het is mooi om te zien dat collega’s graag willen bijdragen en impact willen maken. Ik geloof erin dat we samen het verschil kunnen maken én dat iedereen kan bijdragen. Hoe klein het ook lijkt.”
Ilse Steenbergen
Brand Manager
“Ik werk ruim 13 jaar binnen Essent. Eerst als Communicatieadviseur en Woordvoerder bij Corporate Communicatie. Na 10 jaar heb ik de overstap gemaakt naar het Branding & Media team. In mijn rol als Brand Manager bij Essent houd ik me bezig met de strategische ontwikkeling en versterking van het consumentenmerk. Hierbij combineer ik mijn interesse in branding, communicatie en consumentenpsychologie om consumentengedrag te begrijpen en te beïnvloeden met marketing. In mijn vrije tijd maak ik veel lol met mijn gezin, familie en vrienden, en maak ik ook ruimte voor mezelf met yoga en wandelen. Hardlopen is een van mijn goede voornemens voor 2025!”
Wat zijn jullie rollen geweest in dit traject?
Janneke: “Ik ben Manager Marketing & Klantenservice bij EnergieWonen en heb me bezig gehouden met de doorvertaling van dit concept binnen onze huisstijl en de implementatie hiervan binnen EnergieWonen. Samen met marketingcollega Ruben Koreman en uiteraard onze installatiecollega’s.”
Ilse: “Als Brand Manager bij Essent ben ik verantwoordelijk voor de totstandkoming van het ontwerp, de richtlijnen en hoe je deze in de praktijk toepast op alle plekken waar het logo van de servicepartner staat. Dit doe ik samen met collega Rik Hendriks.”
Janneke: “Er zijn natuurlijk nog heel veel andere collega’s betrokken geweest bij dit project. Zoals onze collega’s bij inkoop, Volta NXT, The Garage én het Future Energy Home activatieteam.”
Hebben jullie al reacties ontvangen van collega’s?
Janneke: “Ja, onze collega’s zijn trots! Ook op hun nieuw bestickerde bussen. We hebben intern uitgebreid stilgestaan bij de One-Stop energy shop en onze rebranding.”
Ilse: “Ook binnen Essent krijgen we veel enthousiaste reacties. Collega’s zien het als een belangrijke stap en vinden het ontwerp mooi!”
Welke vervolgstappen worden komende periode nog gezet?
Janneke: “Er worden de komende periode nog een paar bussen en auto’s geleverd. En er zijn her en der nog wat herstelwerkzaamheden. Daarna gaan we volop inzetten op de One-Stop energy shop met onze klantreis, in januari gaat EnergieWonen daarmee live.”
Ilse: “Bij Volta worden ook de laatste stappen gezet, daarna is het project daar ook afgerond. Uiteraard gaan we de eerste uitrol van het brand endorsement ook goed met elkaar evalueren. Energiewacht Noord is de volgende servicepartner met wie we aan de slag gaan.”
Wanneer zijn jullie tevreden?
Janneke: “Als de klant tevreden is natuurlijk! We willen het maximale uit de markt halen. Met zoveel mogelijk leads en een mooie klantreis, samen met Essent. Maar ik moet zeggen dat ik nu al super tevreden ben, we hebben dit echt samen gedaan.”
Ilse: “Vanuit mijn vakgebied is het ultieme doel dat we met onze positionering de markt versterken, consumenten ons makkelijker weten te vinden én dat wij ze mogen helpen om te verduurzamen. Samen met de servicepartners maken wij het verschil en brengen we de energietransitie van papier naar werkelijkheid. Daarom zoals Janneke zegt, ben ik ook al trots op de stappen die we tot nu toe hierin gezamenlijk hebben gezet!”