ENERGIEVERSNELLER
Slim Laden met een dynamisch energiecontract
Begin december introduceerde Essent een nieuwe laadoplossing voor elektrische auto's: Slim Laden. De vraag naar stroom groeit en vaak laden we onze elektrische auto's op hetzelfde moment. Met Slim Laden verdelen we stroom beter en laden we auto’s op de meest voordelige momenten. Thijs van der Meulen, Productmanager e-Mobility, en Joël van Andel, Business Solution Architect bij Energy Markets, vertellen meer over deze oplossing en de voordelen voor de klant.
Dynamisch energiecontract
Klanten kunnen bij Essent kiezen voor een dynamisch energiecontract. Hiermee kun je besparen door je energie te gebruiken op de momenten dat de tarieven laag zijn. Joël legt uit hoe dit werkt: “Met een dynamisch energiecontract heb je een contract met wisselende energietarieven. De tarieven voor stroom en gas staan niet vast zoals bij een vast energiecontract, maar bewegen mee met de energiemarkt. Iedere dag worden deze tarieven vastgesteld en bekend gemaakt. De klant betaalt een uurprijs, zoals die op de energiemarkt wordt vastgesteld. Onze klanten kunnen hun gebruik hier vervolgens op afstemmen.”
Slim Laden
Met de lancering van Slim Laden, in eerste instantie alleen nog voor klanten met een dynamisch energiecontract, worden elektrische auto’s op de meest voordelige momenten opgeladen. Thijs: “Slim Laden zorgt ervoor dat auto’s worden opgeladen wanneer de tarieven laag zijn en er vaak veel duurzame energie beschikbaar is. Klanten geven hun voorkeuren aan, zoals wanneer ze hun auto nodig hebben en hoe vol de accu moet zijn. Ons systeem houdt hier rekening mee en plant de laadsessies slim in. Slim laden is dus goed voor de klant, goed voor de balans op het net en voor het gebruiken van duurzaam opgewekte energie.”
Voor klanten met een dynamisch contract, waarbij de energieprijzen dagelijks fluctueren en meebewegen met de markt, is er een directe stimulans om energieverbruik af te stemmen op de goedkoopste uren. Voor klanten met een vast of variabel contract, waarbij de energietarieven niet dagelijks meebewegen met de energiemarkt, werkt dat anders. Joël: “Deze klanten hebben geen directe financiële prikkel om hun laadmomenten aan te passen. We werken momenteel aan een passende oplossing voor deze groep, waarbij we ook het laden verschuiven naar de meest optimale momenten binnen de dag en waarvoor de klant een financiële vergoeding ontvangt. We willen deze oplossing begin 2025 introduceren.”
Thijs van der Meulen
Productmanager e-Mobility
Joël van Andel
Business Solution Architect
Comfort staat voorop
Voor wie dacht dat Slim Laden ten koste gaat van gebruiksgemak, heeft het mis. Het comfort van de klant staat voorop. Joël: “Het systeem werkt in fases. Wanneer een klant zijn auto aansluit aan de laadpaal, zorgen we ervoor dat er altijd een minimaal rijbereik beschikbaar is. In die eerste fase wordt er nog niet slim geladen. Stel, je moet onverwacht weg, dan is de auto al tot 30% opgeladen, zodat je altijd kunt vertrekken. Daarna begint het slimme laden pas. Het algoritme houdt rekening met het gewenste laadniveau en vertrektijdstip. Stel, een klant wil zijn auto om 7 uur 's ochtends 90% vol hebben, dan zorgen we dat dit volledig volgens plan gebeurt. Het comfort en gemak van de klant staan altijd voorop.”
Eén app voor al je energiezaken
Hoewel Essent niet de eerste energieleverancier is die deze vorm van Slim Laden aanbiedt – andere energiebedrijven bieden vergelijkbare diensten – onderscheidt Essent zich door de integratie van deze functie binnen de bestaande Essent-app. Dit sluit aan bij de one-app-strategie en biedt klanten een centrale plek voor hun energiezaken. “In de toekomst willen we deze app verder uitbreiden met extra functies, zoals de koppeling met zonnepanelen en thuisbatterijen. Dit maakt het voor klanten nog makkelijker om hun energieverbruik en -productie te beheren, allemaal op één plek,” zegt Thijs.
Gedeeld enthousiasme
Thijs en Joël kijken met een goed gevoel terug op de afgelopen periode. “In dit project heb ik ervaren hoe groot het enthousiasme en de betrokkenheid onder collega’s is,” vertelt Thijs. “Iedereen heeft zijn eigen unieke vaardigheden, en die hebben we optimaal weten in te zetten. Dat gaf ontzettend veel energie.” Joël sluit zich daarbij aan: “Een project als dit kan alleen slagen als iedereen zich volledig inzet. Het was mooi om te zien hoe we met zoveel kennis en kunde van verschillende bedrijfsonderdelen van Essent – en ook van onze internationale collega’s van E.ON – hebben samengewerkt om tot dit resultaat te komen. Dat was echt inspirerend.”
Met die positieve ervaring in het achterhoofd kijken beiden uit naar wat de toekomst nog zal brengen. Thijs schetst de plannen: “Op korte termijn gaan we Slim Laden ook uitrollen voor klanten met een vast energiecontract en verbeteren we de klantinzichten in de app. Het voelt goed om te weten dat we samen blijven bouwen aan een slimmer en duurzamer energiesysteem.”
"Slim laden is goed voor de klant, goed voor de balans op het net en voor het gebruiken van duurzaam opgewekte energie."